تقی‌زاده با بیان اینکه به تمامی ظرفیت‌های قرآنی خلاق از جمله مؤسسات، خانه‌های قرآن و کنشگران قرآنی در قالب طرح نهضت ملی «زندگی‌ با آیه‌ها» نگاه حمایتی داریم، گفت: این حمایت‌ها ویژه مجموعه‌هایی است که تولید محتوا می‌کنند یا در حال توسعه مخاطب هستند.

حمایت سازمان دارالقرآن از مؤسسات تولیدکننده محتوا

حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در پاسخ به پرسشی مبنی بر نگاه سازمان دارالقرآن به استفاده از ظرفیت مؤسسات و خانه‌های قرآن و عترت در اجرای هر چه بهتر نهضت ملی زندگی با آیه‌ها در ایام محرم و مناسبت‌های پیش‌رو با هدف فعال کردن مؤسسات گفت: وقتی مسئله توسعه فرهنگ قرآنی است، باید از هر ظرفیتی بهره برد و با این نگاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تشکل‌های مردمی شکل گرفت.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: مؤسسات قرآنی، خانه‌های قرآن، جلسات خانگی، دارالقرآن‌های بسیج و دارالقرآن‌های آموزش و پرورش مجموعه‌هایی هستند که در فضای قرآنی فعالیت می‌کنند، ولی باید در مسیری حرکت کنیم تا مسجد، هیئت یا جریان مبلغان، محوریت کارشان قرآن باشد و ما به همه این ظرفیت‌ها نگاه ویژه داریم. 

وی با بیان اینکه یکی از اهداف فرعی‌ مسئله نهضت ملی زندگی با آیه‌ها این بود که بتواند میدان اتفاقات قرآنی کشور را تقویت کند، افزود: این تقویت را اینگونه فهمیدیم تا بتوانیم اقبال ویژه را در فضای مخاطب ایجاد کنیم؛ به این معنی افرادی که به سمت مؤسسات قرآن، خانه‌های قرآن و فعالیت‌های قرآنی رو می‌آوردند، بیشتر شوند و لذا این یک فضای عرضه و تقاضای طبیعی را شکل می‌دهد که مورد توجه ما قرار دارد.

تقی‌زاده تصریح کرد: امروز در فضای مؤسسات آموزش زبان خارجی یک بازار خاص وجود دارد که ضمن دریافت شهریه آموزش هم ارائه می‌دهند. درست است که در امور قرآنی به بحث شهریه و از این دست موارد قائل نیستیم، ولی اگر این نیاز و دغدغه در مخاطب قرآنی هم ایجاد شود، قطعاً برای این هم فکر می‌کنیم؛ لذا اگر نهضت ملی زندگی با آیه‌ها برکت گیرد، حتماً این میدان را تقویت می‌کند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: یکی دیگر از اقدامات این است که رسانه را به کمک این میدان بیاوریم به عنوان مثال اگر سفیران آیه‌های ما به صورت عادی و بدون پیش‌زمینه بروند و از هیئت‌ها درخواست کنند تا کرسی تلاوت تدبری برگزار کنند، قطعاً این پاسخ می‌شنوند که کرسی تلاوت تدبری چیست؟ اما اگر رسانه مانند صدا و سیما از قبل این زمینه را ایجاد کرده باشد، مانند آن‌ چیزی که امروز در برنامه حسینیه معلی داریم، می‌توانیم با ذکر مثال‌هایی هیئت‌ها را به برگزاری کرسی‌های تلاوت تدبری ترغیب کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ هیئت برتر کشور در حال برگزاری محفل قرآنی هستند، اظهار کرد: ازجمله این هیئت‌ها می‌توان به هیئت فدائیان حسین(ع) سیدرضا نریمانی در اصفهان، هیئت حجت‌الاسلام قاسمیان و آقای حامد شاکرنژاد اشاره کرد. وقتی این فعالیت‌ها باشد، میدان‌دار و فعال قرآنی ما نیز راحت‌تر می‌تواند، این نگاه را پیش ببرد و ما اینگونه فعالیت‌ها را به عنوان کمک می‌بینیم.

ظرفیت حمایت از ۹ هزار مؤسسه و خانه قرآنی را نداریم

تقی‌زاده اظهار کرد: کمک را تنها این نمی‌بینیم که بودجه‌ای بدهیم یا حمایتی داشته باشیم. هر چند که با توجه به ظرفیت‌های واقعی، توان حمایت از ۹ هزار مؤسسه و خانه قرآن را نداریم؛ ما میدان واقعی عملیات را تعریف کرده‌ایم و در این میدان هم نسبت می‌گیریم. اگر مجموعه‌ای تولید محتوا می‌کند یا در حال توسعه مخاطب خود است و ابتکار دارد، حمایت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در پایان ماه مبارک رمضان فراخوانی را ارائه دادیم تا مؤسسات، خانه‌های قرآن و فعالان قرآنی ایده‌های خود را ارسال کنند. نزدیک به ۵۰۰ ایده از سراسر کشور دریافت شد و یک فراخوان هم برای کنشگران زندگی با آیه‌ها دادیم که بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ مجموعه ایده دادند که نزدیک به هزار مورد آنها از مؤسسات و خانه قرآن بودند. امروز با توجه به این ایده‌ها در حال تعامل با این مجموعه‌ها هستیم. در حین این اتفاقات در مناسبت‌ها همچون محرم، اربعین، هفته وحدت، فاطمیه، سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی و ... این فعالیت‌ها را بیشتر تقویت خواهیم کرد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم تاکید کرد: قشر مهمی از مجموعه‌هایی که برای گسترش فضای نهضت ملی زندگی با آیه‌ها کمک می‌کنند، مؤسسات و خانه‌های قرآن خلاق هستند و به معنایی هم در اولویت حمایت قرار دارند.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.